Fågel fisk och mittemellan

Att adoptera i Kenya är ett fantastiskt underbart äventyr. Förutom att få barn får man också ett land, våra barns första land är i någon mening också vårt land. För den som kan ge sig ut på resor är det svårt att inte förälska sig i naturen och djuren. För den som ger människorna en chans upptäcker man ett gästvänligt folk med en förmåga att överleva fe allra svåraste situationer. Vad man upptäcker och vad man tycker om det varierar förstås med person. Det vi ALLA möter som adoptovföräldrar är det kenyanska systemet och då vill jag meddela att försäkringskassan är ett under av samstämmighet och hjälpsamhet. Det svåra är orättvisorna. Beroende på vilken handläggare, domare... man får blir resan olika lätt. Domaren vi hade förra gången som släpade oss till domstolen tre gånger för en hearing och ställde in en tid var så tråkig i sitt bemötande att vi kände oss illa till mods även när det till slut gick bra. Om detta kan man tycka mycket men det ser ut så, andra domare är glada och småpratar med familjerna
.
Det som blir komplext är att vi är här alla samtidigt, vi som är "nya" som försöker ta in att vi ska bli fler i familjen, de som haft sina barn en kort tid och som fortfarande har Sverigetempo, kyla och annat i färskt minne när vi njuter vid poolen, de som är på väg hem och de som är mitt i. Mitt i osäkerheten och orättvisorna. Om inte det här är personlighetsutveckling så vet jag inte.
.
Själv är jag glad över att jag har erfarenheten av domstolsstrul och av att komma hem och glömma bort domstolsstrul. Jag önskar av hela mitt hjärta att den känslan gick att ge bort.
.
Idag jublar vi över en lyckad dag i domstolen och vi är ledsna över en dålig dag i domstolen. I vår familj växer lillebrors plats i hjärtat så det knakar och andra planerar resor, här är det fågel fisk och mittemellan samtidigt.
.
Anna

Kommentarer
Postat av: Cecilia summerar

Önskar er mängder av fåglar! Och Nairobi är ju den fågelartstätaste staden i världen, så det finns ju goda utsikter :-)

2012-03-05 @ 14:12:33
URL: http://cecilia.ekhemmanet.se/
Postat av: magdalena

mitt i prick det där! skönt att komma tillbaka med eran erfarenhet i bagaget! kramar från akalla

2012-03-06 @ 16:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0