Soppkväll

Idag fick jag gå in och laga mat lite tidigare än vanligt. Soppa stod på menyn (till Idas förtret). Soppa är väl en av de mer tidskrävande maträtterna vi gör, särskilt när det är morotssoppa. Det ska skalas och kokas mm. Men nu hade jag ju tid på mig så jag stoppade min ljudbok i örat (När skönheten kom till Bro av Anna Jansson) för att få höra upplösningen samtidigt som jag lekte mästerkock. Innan jag började skala satte jag en deg för vad är väl godare än soppa och hembakat bröd. En enkel vetedeg fick det bli och jag skulle använda min stora burk med sesamfrön som jag köpt.
.
Degen uppförde sig fint, morötter, lök, potatis och butternut squash (en pumpa som gör morotssoppa väldans len och god i smaken) skalades och mördaren letade sig ner till än djupare avgrunder. Såna stunder gillar jag, egentid på högsta nivå när man har tid att baka och annat som tar tid.
.
Sesamfröna fick dessvärre gå till de sälla jaktmarkerna för högst upp i burken låg två små fluglik och jag hade ingen större lust att ta reda på hur många fler som mött döden i den stängda burken. Men brödet blev kalasgott utan sesamfrön. Även om Ida efter en nybakad macka bad att få en till men den här gången skulle det vara en macka och inte bröd. Josef skrattade gott och jag såg ut som ett levande frågetecken. Det var formfranska det lilla monstret bad om istället för mammas nybakade.
.
När barnen sov njöt vi i lugn och ro av soppa, BRÖD (inte macka) och vitlökssmör. Sånt kan man ju bjuda Kungen på om han skulle titta förbi.
.
Jag kan också meddela att Maria Waern fick fast mördaren och det var ju tur.
.
Nattinatt
Anna

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk, jag fick också lust att göra morotssoppa efter att jag läst ditt inlägg. Det får nog bli något sådant till lunchen. Ska steka Norrfjärds-strömming dragen av Tore o Lasse till middag.



Kram svärmor Solveig

2012-07-11 @ 12:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0