Kontraster

Jag (Josef) har på skoj sagt några gånger att om jag skulle skriva en bok om våra upplevelser i Kenya så skulle titeln bli "skönheten och odjuret". För detta är ett land fyllt av så mycket skönhet och samtidigt så mycket elände.

 

I vårt liv här kastas vi mellan kontraster. De senaste två dagarna är exempel på det.

 

I går hade vi en solig och varm ledig lördag som vi ägnade vid poolen på lyxiga "Windsor golf club" (egentligen lite för dyrt men ibland är det ok att unna sig). Det var underbart, avslappnande och härligt och jag blev lite bränd. Glömde visst att jag vanligtvis har skjorta eller T-shirt på mig.

 

 

Idag har vi mött ledningsgruppen för vår verksamhet i Kibera och samtalat över hur vi skall gå vidare i verksamheten där. Vi står inför enorma och spännande utmaningar och inom kort återkommer vi med en programförklaring för hur vi skulle vilja ta verksamheten vidare. Helt klart är att livet i Kibera är helt vansinnigt långt från lyxen på Windsor. Ett citat från en av de två kvinnorna i ledningsgruppen lever kvar i mitt sinne: "No one choose to live in Kibera unless they don´t have any other option (Ingen väljer att leva i Kibera om man har ett annat alternativ)". Nu sitter jag i soffan och hör regnet utanför vårt fönster och tänker på hur det måste vara i att sova i ett trångt skjul med läckande tak och väggar av jord.

 

Ett annat exempel på kontrasterna är kyrkupplevelsen förra helgen respektive denna.

 

Förra helgen var jag tillsammans med en grupp svenska studenter ute i bushen på riktigt och besökte Masai kyrkor, vilket jag också skrev om. Det var gudstjänster helt i Masai stil och under mycket enkla former. Inget ljud och inga instrument men en levande sång med traditionell dans och allt.

 

Idag var vi på gudstjänst i det snabbt växande Nairobi chapel med modern sång, stora TV skärmar och intervju från scenen av den man som leder den Kenyanska regeringens projekt för att år 2030 ha lyft Kenya från att vara ett fattigt land till att vara ett medelinkomstland.

 

Det är tur att jag är en person som uppskattar omväxling.

 

/ Josef

 

Jag har bara ett litet tillägg. Min önskan för ida


http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F%3Fgl%3DSE%26hl%3Dsv&hl=sv&gl=SE#/watch?v=dK6md-flmyk
/Anna

Kommentarer
Postat av: Hanna

Härliga bilder från er lilla safari-dag! Vi ser fram emot att få uppleva det live... :)

Här är det sportlov nu o barnen ska åka ner till farmor o farfar några dagar. Vi vuxna roar oss med att vara förkylda... Så snörvel o kram på er!

2012-02-27 @ 09:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0