Kibera uppdate

Idag har jag varit och träffat våra vänner i Kibera alldeles själv. Ja, det vill säga Henry som är en av deras "pastorer" var med. Det börjar kännas vant att promenera ner förbi järnvägsspåret, en promenad som var helt obeskrivlig första gången. Jag känner till och med igen vägen numera.

Henry och jag fick möjlighet att prata lite under promenaden och han ville gärna att jag delade med mig av mina tankar om hur man skulle kunna hantera de pengar som förhoppningsvis är påväg hit. När samlingen startade presenterade han mig som huvudtalare, det är tur att jag inte lider av nån scenskräck, här får man vara beredd på det mesta.

Jag berättade att vi har bett om pengar från Sverige och att vi har gott hopp om att det ska komma in en del. Jag var tydlig med att vi inte vet hur mycket och att det kommer att ta tid. Känns viktigt att inte väcka allt för stort hopp. I själva verket har jag mycket gott hopp om att de 20 000 kr vi behöver kommer att komma. Jag berättade också om microfinans och hur det skulle kunna fungera. Jag frågade vad som skulle hända annars om någon blev sjuk och förlorade allt igen.

Efter min lilla utläggning fick de diskutera en stund för att sedan komma med frågor, och farhågor. De ville veta om man kunde låna mer pengar även om man inte betalat av den förra skulden färdigt eller om man var tvungen att betala tillbaka även om det företag man startat inte börjat ge vinst än. Mitt svar på dessa frågor var att det måste de komma fram till själva. Det är de som vet hur saker fungerar och vad som är möjligt och inte. Känslan jag fick var att de var oroliga över att någon skulle ta kontroll över pengarna och börja driva in skulder. Jag bad dem att redan nu bestämma sig för att inte bråka om pengarna, det finns ju ingenting som vi människor bråkar så mycket över som pengar. Jag gav också ett bibliskt exempel, Jesus säger att man måste förneka sig själv och följa honom. Jag tror att det enda sättet att klara av detta är att lägga sig själv åt sidan, alla vill ju ha pengar men det här handlar om att hjälpa den som behöver hjälp mest. Vi kommer att fortsätta att prata om både former för detta och hur man behöver förhålla sig själv till både gruppen och pengarna. Svårt när det handlar om kvinnor som inget har, jag har ju liksom det jag behöver och mer därtill.

Dagens möte resulterade i alla fall i att de valde två representanter som ska vara de som har tillgång till kontot. De bestämde också att dessa två ska bytas ut om ett år, på så sätt blir det inga småpåvar. Till dessa två ska det också finnas två representanter från samfundet (det ville kvinnorna själva ha, de vill helt enkelt inte ensamma ha ansvar för pengarna) på så sätt kan inte kvinnorna själva ta ut pengar och inte heller samfundets representanter.

Det känns som att vi faktiskt har startat någonting idag som kan bli bra. Gruppen är fyllda av hopp och framtidstro vilket känns som en gåva bara det.

Ny rapport kommer nästa söndag. Vill du vara med sätter du bara in pengar på pg-nr 65 17 77 – 5 Pingstkyrkan Bredäng ska vara mottagare, märk betalningen Kenya.


Under veckan hoppas jag rapportera om vad som händer men också vad som hänt under januari då vi bloggat förskräckligt sällan.

/ Anna

Ps. Jag bara måste skriva hur GLAD jag är över att våra grannar under oss äntligen har fått sin godkända dom uppläst i domstolen och de kommer att få åka hem och att en familj som bor en bit härifrån är påväg hem vilken dag som helst. Snart är vi veteranerna här nere =). Vi kommer att sakna dem förskräckligt mycket men de är klara med sitt Kenyaäventyr och ett nytt sorts Sverigeäventyr kan börja.


Kommentarer
Postat av: Hélène E E

Hej Anna och hela familjen!

Har med stor glädje läst och följet er blogg och glatts med er över alla framsteg ni gör för att komma närmare en hemresa tillsammans med lilla Ida!

Ni gör ju också spännande och storartade insatser för en grupp kvinnor just nu. Jag har nyss satt in en summa pengar för att stödja ert projekt.

Vilket engagemang ni har!

Vilka upplevelser ni får vara med om och vilken styrka att ni får så mycket av landet och kulturen i er för ert fortsatta liv i er fina familj.

Det ska bli roligt att se er alla så småningom.

Ha det gott. Lycka till!

Kram Hélène och Anders

2010-02-07 @ 20:37:14
Postat av: G

Hej,

Tänkte sätta in ett större belopp till insamlingen men har en fråga innan. Vad gör ni om det kommer in "för mycket" pengar. Finns det något mer liknande projekt som ni kan ge till? Förstår att inget stannar i mellanhänder men det är ändå roligt att veta vfad man investerar i =O)

2010-02-08 @ 16:23:46
Postat av: Anonym

Vad roligt att läsa om pengar som är påväg in. G om det kommer in mer pengar än 20 000 vilket vi hoppas på kommer vi att skapa en fond för denna grupp så att de kan söka pengar för barnens skolavgifter. Utbildning är nämligen en av få vägar ut ur Kibera. Det går ju också att utöka projektet med fler familjer än dessa 40. Kommer det in alldeles förskräckligt mycket pengar kommer vi att rådgöra med Maggan som är pingsmissionär här, jag vet att hon har bra projekt att placera pengarna i. Men denna grupp kvinnor behöver egentligen mycket mer är 20 000 kr så än så länge är det inga problem =) Tack för frågan!



/ Anna

2010-02-08 @ 17:17:24
Postat av: G

Tack för svar!! Låter bra med skolfond!!

Vi spar pengar och har som mål att hitta ett projekt per år som vi stödjer med dessa. Tack för att ni hjälper oss hjälpa.



(Tio laxar i en laxask!)

2010-02-08 @ 21:29:59
Postat av: Anonym

Kontrollera pg-nr även på seriösa sidor på plusgirot.se innan inbetalning så ingen hackar sig in och sätter in sitt eget nr!!

2010-02-08 @ 21:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0