Kibera

Idag har jag träffat ”tjejerna” i Kibera (det är svårt att hitta ett bra samlingsnamn på en grupp mellan ca 15 och 50). Sist jag var där sa jag att jag gärna ville komma dit då och då men att jag inte ville vara gäst längre. Det fungerade nästan idag. Det är väldigt hövligt och de tackar otroligt högtidligt innan vi slutar. Jag inser att jag inte ska gå dit varje söndag. De behöver träffas och få vara sig själva och det går nog inte om jag är där. Men jag är glad för att jag får delta i deras träffar.

Idag kunde jag meddela att insamlingen går framåt. TACK alla ni som bidrar!!! Jag kunde också berätta om resultatet efter Josefs möte på samfundets huvudkontor i veckan. Två kenyanska kvinnor som driver ett micro-finans-projekt mötte Josef och en av männen som arbetar med ”tjejerna”. De fick många kloka synpunkter och tips. Dessa två kvinnor erbjöd sig också att träffa de två som valdes som ledare för att utbilda. De föreslog också att de skulle träffa hela gruppen två hela dagar för att utbilda dem. Jag kunde också berätta vad som beslutats under förra veckans möte och de blev väldigt glada över att höra att projektet kommer att ligga direkt under huvudkontoret och att de tillsammans med de två män som arbetat med dem sedan tidigare kommer att vara ansvariga. De bekräftade att det var det de ville. Känns bra att ha tolkat dem rätt.

Imorgon åker vi bort på en vecka men när vi kommer tillbaka är det nog dags att öppna konto och sen kommer vi att kunna starta på allvar. Utbildningen de ska få hoppas vi ska resultera i att de har lättare att komma fram till gemensamma regler för detta. Innan något sådant är nedskrivet kan vi inte fördela pengar. Men vi är på väldigt god väg vilket känns toppen. Vi får se om det blir någon rapport nästa söndag, det beror på hur internet fungerar i Mombasa. Annars återkommer vi söndagen efter det.

/ Anna


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ha en underbar semester kära ni!

Njut lite åt oss oxå som befinner oss i ett snökaosets Stockholm. Det var -27 i natt o det resulterade i att t-banan var helt avstängd från Liljeholmen o utåt på röda linjen. Hade ingen lust att trängas på ersättningsbussarna, så det fick bli till att jobba hemifrån istället - tur att man har ett jobb där det funkar. Nu strålar solen o snön gnistrar sådär otroligt vackert o temperaturen ligger nu runt mer humana -10. Till och med katten kan tänka sig att gå ut en sväng nu... :-)

Kram Hanna

2010-02-22 @ 12:43:51
Postat av: Anna

Fantastiskt att projektet går så bra! Ni är bäst! Kramis

2010-02-28 @ 12:31:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0