Det lackar mot jul

Här pågår julförberedelserna för fullt. Jag har börjat virka en julgardin idag. I grovt inhemskt acrylgarn men det blir rött och det blir hjärtan så vem bryr sig. Jag har också provbakat bondkakor för att se om sirapen jag hittade verkligen var sirap. Julklappsshoppingen blir kanske inte så arbetssam i år men lite klurar vi allt på klapparna. Jag är en julälskare av stora mått. Josef har bestämt att jag inte får prata om julklappar innan 1:a oktober, annars skulle jag prata klappar i juli. Det är så roligt att fundera ut sånt som passar precis. Det lyckas inte alltid men ibland och då är det extra roligt att vara med vid julklappsöppningen.

I år vet vi inte riktigt hur vi ska fira jul, vi vet att det finns massor av härliga människor här att fira med och att det blir mysigt (det finns ju en Ida) men hur har vi ingen aning om. Den 27:e kommer efterlängtade farmor och farfar och då blir det fira ända tills de åker hem. Vad sägs om safari på nyårsafton?

Det gäller ju att behålla allt som är viktigt, vi har t.ex. försäkrat oss om Kalles jul och Karl Bertil Jonssons julafton. Tack och lov för digitala media =) Mamma hade med sig diverse kryddor så att pepparkaksbaket är säkrat. Julskivorna var de första jag förde över till hårddisken. Det blir svårt att återskapa Pingstkyrkan i Bredäng i julaftonsskrud (det borde ni se när bröderna Pansell har fixat vackra lampor) eller en svensk julotta. Ja ja kyrkor saknas det inte så julaftonsgudstjänster ska vi nog kunna gå på, de är bara inte lika noga med stämningen här.

Till er som är som jag - snart är julen här =)
Till er andra - det är en hel månad kvar till december =)

/ Anna

Kommentarer
Postat av: Glenn

Håller med om julstämningen i Pingstkyrkan i Bredäng. Mycket stämningsfull och vacker ljussättning! Dataprojektionen på väggen uppskattar jag också mycket! Firade julafton i Dar es Salaam ett år då vi först besökte Svenska Kyrkan därstädes. Prästen var den svenske ambassadörens fru. Lugn, fin och vacker julgudstjänst. Efteråt tittade vi in i den afrikanska kyrkan bredvid. Skillnad? Jomenvisst...

2009-10-28 @ 23:14:07
Postat av: Cecilia

Härligt låter det! Vi hade varken Kalle eller Karl-Bertil på julafton men kunde ta igen det senare med lite extrajular. Samma väder hela tiden, så det gick bra även i mars!

Kan rekommendera norska skolan i Karen (Scripture Mission) både på första advent och julafton om ni vill ha nordisk julstämning!

Må så gott!

2009-10-28 @ 23:52:01
Postat av: Lina Pansell

Visst är det underbart när det närmar sig jul, här hemma planerar jag förfullt med klappar. Ni har det extra spännande i år. Tror säkert att ni kommer att få en alldeles underbar jul.



kram på er

2009-10-29 @ 07:16:51
Postat av: Hanna P

Ja, Anna o Josef... ni blir båda som barn när julen närmar sig o varför skulle det vara annorlunda i år bara för att ni befinner er i Kenya?! :-) Finns ju ingen som helst anledning, eller hur?! Det gäller bara att göra vad man kan för att skapa stämning o inse att "annorlunda" inte behöver vara ett dugg sämre. Nån vit jul lär ni ju inte få, men njuuut istället av ett julmorgonsdopp i poolen o frukost på balkongen! Och Carola sjunger väl julsånger lika vackert var än i världen skivorna spelas...



Jag till hör ju dem som tycker att det är rätt skönt att det är en hel månad kvar till december. Men i förrgår var syster Ester, barnen o jag på Ikea o där var det redan julpyntat. Och igår fick vi smaka säsongens första pepparkakor (nybakade) hemma hos Tina o barnen. Så julstämningen smyger sig på vare sig man vill eller inte... :-)



Jag blir glad ända in i hjärtat av att läsa det ni upplever i era föräldraroller, att mamma o pappa är LIKA viktiga för barnet. Tänk vad alla pappor världen över missar när de inte kan/vill/får vara delaktiga i vardagen med barnen! Så vi ska vara tacksamma att Sverige ändå ger oss möjligheten att vara föräldralediga länge, och att man får dela dagarna precis lika om man vill! :-)

2009-10-29 @ 10:55:43
Postat av: Marika

Jaa du Anna. Vårt klassrum i juletid, det var grejer det. Ska försöka göra mitt bästa... Jag funderar bara på om du har missat Trolltyg i tomteskogen?? Den har jag planerat in nu i juletid!



Kram Marika

2009-10-29 @ 21:50:17
Postat av: Lovisa

SNART ÄR DET JUL!!!!! Jag började med julklapparna redan i somras. Man kan aldrig börja julpyssla för tidigt! Det är hög tid att börja inhandla påsarna till adventskalendern. Glöm inte bort att Ida också måste få paket i kalendern. Vi öppnar var treje dag, vi köper 8 paket var till varandra och sen fyra var till Manfred. December är en underbar månad!!!!



Många kramar



Lovisa



(Är hemma och VAB:ar idag, vård av sjukt barn och vård av sjuk man.....)

2009-10-30 @ 08:23:48
Postat av: Moster Lotta

Yes!!! Snart är julen här!!! Har lovat Gustav att detta året inte sätta upp stakarna i fönstret vid första november, så jag kan kanske hålla mig till den 10e... max :). Glögg smakades det på i helgen när vi hade syskonmys i Gränna. Så härligt! Nu börjar julpysslet dra igång på allvar. Blir en sväng till Papprika snart och inhandla det nödvändigaste! :) Saknar min pysselvän, men jag får försöka fixa det ändå. Kram till er alla tre!

2009-10-30 @ 13:47:05
Postat av: Jonas Wennerhult

Anna! Jag håller med dig. Julen är rolig! Jag börjar också se fram emot den.

Tack för tips om Bredäng på julafton. Den ska vi försöka pricka in.

Vad kul det är att läsa om hur det går för er.

2009-10-30 @ 16:28:07
Postat av: Dunford

It is interesting to see this blog.Do you know ''Swahili''?Mungu akubariki.

2009-11-15 @ 20:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0