Byggdag 1

Den här dagen kunde ha blivt en stor besvikelse, men vi lyckades i varje fall åstadkomma en del till sist efter många strapatser.
.
Problemen började med regn i går kväll. Att bygga i regn är inte kul, men det går. Däremot går det inte att ta sig till platsen i regn. Även om den ligger endast c:a 4 mil från Nairobi är den trots det väldigt avlägsen eftersom vägarna är så extremt dåliga.
.
Jag vaknade riktigt tidigt på morgonen och konstaterade att det skulle bli en vacker dag. Fast jag kände en viss oro i magen över konditionen på vägen efter allt regn. Planen var att jag skulle plocka upp ett gäng från Kibera vid Prestige (ni som varit här vet vart det är) klockan 06:30. Sedan skulle vi möta pastorn från vårt projekt vid en brädgård på vägen klockan 07:00 för inköp av material. Därefter skulle vi bege oss iväg. Enligt plan vid c:a 8:00 och förarbetet skulle kunna vara igång vid 10:00.
.
Fast nu blir det ju aldrig som man planerar här i Kenya :-) Vi kom iväg från Nairobi vid 9:30.
Vägen var som sagt fruktansvärt dålig den sista milen. Tack och lov för fyrhjulsdrift, annars hade vi aldrig haft en chans att nå fram. Se hur bilen ser ut :-)
.
.
Vi var framme vid 12-snåret. Men problemet var lastbilen med material. Hur skulle den ta sig fram? Då kom grannarna till hjälp. Det finns visst en annan väg, visserligen kanske en mil längre, men betydligt bättre. Två hjälpsamma grannar hoppade in i bilen med mig och så for vi iväg. De visade mig den alternativa vägen ut till den stora asfalterade vägen där lastbilen väntade.
.
Jobbet var igång vid 13:30 ...
.
Grävning av hål för stommpålarna.
.
Diverse jobb.
.
En av våra inhyrda hantverkare reser stomme.
.
Kapning pågår.
.
Till sist blev det lunch. C:a 15:30 efter många turer. Men gott var det! Lunchen var tillagad på skolan i Karen där jag jobbar och uttransporterad till platsen.
.
Nu kör vi igen i morgon bitti. Om drygt åtta timmar, vid 06:45 skall jag hämta upp arbetare vid Prestige igen. Vi hörs efter nästa arbetsdag.
.
/ Josef

Kommentarer
Postat av: Emma

Åh så spännande att följa!! Mera mera:)

2012-06-26 @ 22:58:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0