Att vila i Gud

Igår kväll kunde jag inte sova för alla fjärilar i magen inför idag. Plötsligt tittade jag På Ida som snusade bredvid mig och ett bibelord kom för mig. Ps 37:7 Vila i Herren. Det är vad vi har gjort hittills och det är vad vi vill göra men oj vad det har varit svårt den senaste veckan. Vi har varit helt överrens om att en struken tid är det som vore riktigt jobbigt. Den långsamma eller snabba domaren spelade mindre roll för oss. Inatt kände jag tydligt att jag behövde arbeta lite på att kunna vila i Gud, att släppa kontrollen och lita på att Gud faktiskt håller oss i sin hand. Under resan hit och under tiden här har det varit tydligt att vi inte är ensamma.

Innan vi bestämde oss för att faktiskt våga åka till Kenya gjorde vi en lista på alla omöjligheter och sa till Gud att det här behöver lösa sig, annars kan vi inte åka. Inom två veckor hade allt löst sig och vi vågade oss på detta omöjliga äventyr. Det har varit fantastiskt och det mest fantastiska är den lilla godingen som snusade bredvid mig inatt.

På facebook cirkulerar ett gulligt meddelande som bland annat säger att det finns en mening med allt som händer. Det tror verkligen inte jag på. Det händer en massa fullständigt meningslösa saker. Hur kan man se en mening i att en rattfyllerist kör ihjäl ett barn eller krig. Däremot tror jag fast och fullt på att Gud kan vända även den värsta situation till någonting meningsfullt. Vår tid imorgon är struken, den domare vi skulle ha haft kommer inte att vara där. Vi är alltså tillbaka till total ovisshet. Vi har också fått veta att den långsammare av de två domarna är den vi kommer att ha andra gången då den snabbare inte tar hans fall. Vi tycker inte att det är precis roligt men vi är fast inställda på att fortsätta lita på att vi inte är ensamma.

Vi har suttit i ett möte om projektet i Kibera (människor som blev lite lätt skräckslagna av att vi kanske åker hem i april, de kan i alla fall slappna av). När jag jagade Ida runt i huset såg jag denna tavla.



Det är vad vi tänker göra. Vår advokat ska jobba för en ny tid snarast.

/ Anna och Josef

Kommentarer
Postat av: kusin Karin

När jag läser detta så kommer kära mormors ord inför mig -Han gör då inga misstag Gud. Någon stans bland alla skuggorna står Jesus.

Ord som mormor många gånger sa till mig. Och dessa ord får ni ta till er. Gud gör inga misstag Han är med er Alla och omsluter er. kram kram från mig i ett idag vårigt och soligt Karlstad

2010-03-11 @ 15:21:02
Postat av: mormor

Jag läser Karins kommentar med tårade ögon. Jag har själv alldeles nyss skrivit en kommentar på föregående inlägg. Skrev där att vi överlämnar allt till den som styr och vet vad som är bäst. Nu blev det så här. Men det känns i hjärtat. Jag önskar vara med er i den VILA ni skriver om. Det kommer att bli bra. Från en som längtar väldigt mycket efter Er

2010-03-11 @ 16:03:00
Postat av: Farmor

Vi ska verkligen inte tappa modet utan fortsätta att vila i Gud. Skönt att ni fick den hälsningen genom tavlan. Vi vet att ni är omslutna på alla sidor av Guds omsorg i denna besvikelse som ni naturligtvis känner lika som vi gör. STOR KRAM!

2010-03-11 @ 16:41:23
Postat av: Lovisa

Jag tar över mormors tårar. Jag önskar verkligen av hela mitt hjärta att ni snart kommer hem! Fast det är väl mitt fel, jag har ju sagt att broderiet ska vara klart innan ni kommer hem och jag har mycket kvar, ska skärpa mig....

Kramar i massor!!!!!

2010-03-11 @ 16:59:23
Postat av: Emma L

Åå nu grinar jag! Jag beundrar er styrka och inställning! Ju mer man inte förstår desto större anledninge o släppa kontrollen till Gud! Pussar o kramar på alla tre!!!

2010-03-11 @ 17:52:14
Postat av: a stoltze

Såg fram emot att dela morgondagen i domstolen med er, men man vet aldrig. Tack för att ni hörde av er. Ta hand om varandra. Vi ses. Kram Stoltzes

2010-03-11 @ 18:50:18
Postat av: Cecilia

Gott att ni orkar tänka på att försöka vila i Gud, vilket väl är det enda vi har att göra när vi inte kan påverka det som sker.

Kramar och hopp att det ska gå att få en tid ganska snart så att alla era längtare därhemma får krama om er!

2010-03-11 @ 20:05:53
URL: http://www.ekhemmanet.se
Postat av: Magdalena och Daniel

aj aj. usch vad tråkigt med den strukna tiden! önskar er verkligen en ny snart!

kram Forslings

2010-03-11 @ 20:19:43
Postat av: G

Intages vid behov:



2msk kindstrykning (på valfri familjemedlem)

3dl axelmassage (av valfri familjemedlem)

1l skype med goda vänner

1 nypa navelludd från er Ida



Rör om och överdosera gärna!



/G

2010-03-11 @ 21:07:29
Postat av: Hanna

Underbara vänner! Vi längtar efter er o ber om en ny tid i domstolen så snart som möjligt! Vi gråter inte eftersom vi vet att ni har det så bra och att Gud har en plan för er återstående tid i Nairobi, men dröjer ni alltför länge så kommer vi ner o hämtar er...! :-) Kram! 4*Pansell

2010-03-12 @ 12:52:11
Postat av: Cecilia Carlid

"Förlängd väntan tär på hjärtat, uppfylld önskan är ett livets träd" (Ords 13:12). Håll ut! Det löser sig. Passa på att göra det bästa av den tid ni har där nere, oavsett hur lång den blir. Ni har ju helt rätt i att ni vilar i Guds händer, så han ser nog till att det kommer nånting gott ut av det här också. Kram!

2010-03-12 @ 16:08:20
Postat av: Jaap, Fimke & Isaac

Oj vad tråkigt!!! Önskar självklart att ni får den snabbast möjliga tiden och hoppas att ni orkar fortsätta ha det bra med varandra där nere. Tror dock att ni är bra på det!



Kram,

Jaap, Fimke & Isaac

2010-03-12 @ 18:03:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0