Saknade mamma

Idag har Ida haft pappa tid. Anna skulle ut till skolan i Karen tidigt på morgonen för ett möte med lärarna i deras förskollärarutbildning. Chauffören kom och hämtade henne 8:30 och sedan följde en lång förmiddag med far och dotter. Allt började mycket bra. Vi hade ett par roliga timmar med kompisarna i sandlådan. Men när vi gått tillbaka in, Ida fått bannan och det var dags för att sova så upptäckte Ida att mamma var borta. Hon blev helt från sig, totalt otröstlig. Jag var på väg att beställa en taxi för oss ut till Karen så att Ida fick se mamma. Men när jag ringde Anna så slockande Ida i min famn. Hon fick sova vidare där.

När Ida vaknade igen så var hon lite dämpad men inte ledsen. Hon fick mat och vi satte på Pingu (en favorit). Vi hann med ett avsnitt innan mamma dök upp till stor lycka för dottern och lättnad för pappan. Sedan har Ida varit mammig hela dagen.

Efter lunch åkte vi och en av grannadoptivfamiljerna (det ordet :-) i huset Mutato till Svenska skolan där vi spenderade en eftermiddag med bad i poolen. Ida fick sitt livs första poolbad. Hon som är så rädd för att bada eller duscha fann sig faktiskt med att följa med mamma och pappa ner i barnpoolen. I början var hon avvaktande men hon kom snart igång. Att bada pool var tydligen roligt!

Våra vänner Anderssons som fått sin domstolstid idag inställd fick besked att de fått en ny tid. I december! Men deras advokat (som är samma som vår) skall försöka få in dem som fort som möjligt så nu får vi be och hoppas på en ny tid för dem så snart som möjligt.

/ Josef

Mötet på Karen var intressant. Vi började med en presentationsrunda där jag berättade om min bakgrund så att de vet vem jag är och hur jag möjligen kan hjälpa dem. När mannen i gruppen skulle presentera sig berättade han om sina erfarenheter de två senaste veckorna när han besökt skolor. Särskilt en flicka hade han som exempel. Hon hade svårt att koncentrera sig och när han pratade med henne visade det sig att hon inte ätit kvällen innan, inte på morgonen och hon hade ingen lunch med sig till skolan (inte konstigt att det inte går då). Han pratade oerhört passionerat om barnen och hur de måste få sina behov tillgodosedda innan det går att undervisa. Han var helt fantastisk, honom skulle jag vilja ha i introduktionskursen för nya lärarstudenter. Vilka perspektiv man får här.

Vi planerade för kommande utbildningsveckor i december och särskilt för en workshop, en dag där särskilda föreläsare bjuds in och åhörare från alla möjliga delar av samhället. Det blir (inte helt oväntat) en dag om "the inpact of feeding projects in school". Så länge dagen skulle handla om barns rättigheter kunde mitt bidrag (jag ska naturligtvis föreläsa, jag är ju en viktig internationell gäst - nu var jag ironisk om någon undrar) handla om matematikundervisnin. Jag har inga problem att vinkla ett seminarium om matematikundervisning till barns rättigheter. När det skulle handla om mat blev det lite svårare, jag ska därför försöka sätta mig in i skolmatens historia i Sverige =) Om någon har nyttig information till mig får ni gärna höra av er.

Jag bröt dagen en halvtimme tidigare för att åka hem och kramas =)

/ Anna

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Tungt med separationssorg! Hoppas dagens erfarenhet lärt Ida att mamma kommer tillbaka. Kommer finnas kvar.

Gott att Margaret kommer och gör också ert liv enklare. Och att ni gör hennes lite mindre svårt genom att ge henne jobb. Hälsa henne!

/Cecilia - som också ÄLSKAR julkalendrar! Vi hade med oss Jesus och Josefin.

2009-09-25 @ 20:56:19
Postat av: Anna N - en annan anna ;-)

Definitivt ska du kolla den svenska historien på det området.Just matprogram är nog en betydande del av den svenska akademiska framgången tror jag. Jag kommer direkt att tänka på Madicken! Jag vet också att just dålig frukost och dålig kost (tex massa läsk) i allmänhet är ett stort problem bland de ungdomar som Magnus har i gymnasiet. Prata gärna mer med honom. I Sverige beror det inte (för det mesta åtminstone) på fattigdom - men resultaten blir desamma. De som redan har inlärningssvårigheter och andra störningarn är extra känsliga. Lycka till!

2009-09-28 @ 12:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0