En dag i Karen

Imorse åkte vi och gräsänkorna en trappa ner ut till Karen. Målet var Kazuri (pärlfabriken jag skrivit om förut). Vi fick en liten rundtur (man måste inte men gräsänkorna hade inte varit där förut) väldigt mysigt är det i alla fall. Man får bland annat gå in på lagret. Tänke er hyllor från golv till tak med stora burkar pärlor =) =) =) I butiken kan man gå hur länge som helst. Det finns ett antal halsband, örhängen och armband som det står Anna på... önska, önska.... Dagens kap blev några lösa små pärlor som Ida kan ha i håret när hon ska vara riktigt fin. Det kostade som fina pärlor på pärlshopen hemma men vad gör man inte =)

Eftermiddagen ägnade jag åt mötet som skulle vara i fredags, som blev flyttat till imorgon, som blev idag istället. Underbart! På måndag 07.30 ska jag vara på skolan för då är det introduktion för studenterna, de bor på skolan tre veckor under jullovet (som är typ 5 - 6 veckor) och har sina kurser då. På så sätt kan de jobba och gå sin utbildning samtidigt. Sommarskola kanske kan vara nåt att satsa på på jobbet?

Förutom att prata lite om matematikundervisning har jag fått ett intressant uppdrag. Jag ska ha virkkurs. Ska bli väldigt intressant att se om det går överhuvud taget. De är så imponerade av mina amigurumi-figurer så jag ska lära förskollärarna att virka dockor.

Pepparkakshuset ja, det är ju fint att ni röstar på det senaste =) Imorse var huset ganska mjukt, det är en annan sorts luftfuktighet här än hemma, få se om det nånsin torkar eller om det möglar istället, det vore ju nåt nytt i så fall. Jag har i alla fall köpt florsocker idag så dekoreras ska det. Men inte ikväll, ikväll slappar vi. Jag kanske ska börja med en demo docka...

/ Anna

Några rader från Josef:

När vi var ute på skolan i Karen upptäckte jag att det var misstänksamt lite luft i ett av bildäcken. Jag letade upp skolans chauför som tog en titt och gissade på någon slags pyspunka och sade att jag borde åka på en gång till en verkstad innan det blir värre. Sagt och gjort. Det blev en tur till Karens lilla centrum där de har däcksverkstad på bensinmacken. Att fixa däcket gick på 100 shilling vilket mostvarar ungefär 10 Kr. De tvättade bilen på en gång vilket kostade ytterligare 200 shilling alltså 20 Kr till och då talar vi ordentlig handtvätt både utvändigt och invändigt. Alltså, fixat däck och nytvättad bil för 30 Kr. Det ni där hemma!!

/ Josef

Kommentarer
Postat av: Carina Andersson (Pers syster)

Jag vet inte om ni redan vet det, men priserna på Kazurismycken om man köper dem i Sverige ligger på ca 600kr för ett halsband och 400kr för ett armband. Så jag föreslår att ni köper på er ett litet lager när ni är där nere om ni gillar dem, har för mig ett halsband där kostar kring 140kr. Jag köpte några stycken utan att veta vad de kostade här hemma, hade jag vetat priset hade jag säkert köpt många fler :)

2009-11-26 @ 19:43:01
Postat av: Glenn

Prisvärt, Josef! Värst vad Kenyashillingen har sjunkit i värde mot kronan sen jag var där i början på 90-talet. Har för mej att vi betalade ca 35 kr för 100 shilling.

2009-11-27 @ 01:19:49
Postat av: Hanna

Kan vi skicka ner vår Saab för en ordentlig rengöring månntro?!

Jag skulle oxå behöva gå på virkkurs hos Anna! Kan du starta upp en sån när du kommer hem? Alva (numera 7 år) vill oxå lära sig... Hon är ju bra mycket pyssligare än sin mor. Jag tror att dina pysselgener, Anna, på nåt sätt har spridit sig till henne... måste väl vara genom "miljön" då?!

Vi hörs väl ikväll! Här är det kalasröj mellan 17-19:30, svensk tid då förstås. Men vi tänkte försöka hinna Skypa innan 17 o kanske efter kalaset oxå?!

2009-11-27 @ 09:53:45
Postat av: Mamma o Pappa på Ekerö

Vi tar bilen med oss när vi kommer i januari. Ni kan boka tid för både rengöring och genomgång av den.

2009-11-27 @ 10:04:29
Postat av: Emma L

haha mamma du kunde inte låta bli!! Prata med mamma igår och hon sa "jag skulle vilja kommentera att vi tar med oss bilen till Afrika, men jag kommenterar ju så mycket så jag ska inte göra det" hahah, tror inte ni tycker vi kommenterar för mycket, det är roligt ju!:) Jag vill bara säga hur glad jag blir att läsa hur ni blir använda, av Gud tror jag, jag menar virkning, hjälp till skolorna, predikan osv...och är säker på att ni kommer få bli använda massor me mer!! :-) Love you!

2009-11-27 @ 12:58:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0