Bring it on

Idag är våra tre månader på prov slut! Imorgon skickas pappren från advokaten till domstolen. Sen kan det börja. Väntan, hoppet, besvikelserna och till sist hemresan. Hur jobbigt det än kommer att bli så slutar alltihop i en hemresa till våra underbara familjer och vänner.

Det första som händer är att advokaten försöker få en tid i domstolen. Det finns två datum kvar i december som är möjliga, men i vårt fall är de nog omöjliga så vi sätter vårt hopp till en tid när domstolen öppnar igen efter jul i andra halvan av januari nån gång. Då kommer en guardian att utses åt Ida, som ska göra en utredning på oss för hennes räkning. (Jag upprepar mig för jag vet hur virrigt allt det här är från Sverige).

Efter den första hearingen kommer också childrens department att kalla oss till intervju och göra ett hembesök för att skriva en rapport om oss.

När guardian och Childrens department är klara ansöker advokaten om en andra tid i domstolen. Då vi förhoppningsvis blir godkända.

Vi ska få vår "adoption order" det underskrivna pappret som säger att adoptionen är godkänd. Vissa par får pappret i domstolen i samband med den andra hearingen. Ett finskt par har rekordet de får vänta NIO!!! veckor på sitt papper (det beror bland annat på domstolens uppehåll). Det finns ingen rättvisa och inget sätt att förutse hur domaren ska bete sig.

När allt detta är klart kan vi ansöka om pass till Ida och beställa biljetter hem. Om hur länge? Ingen aning! Det kommer vi åtminstone inte att veta före den andra hearingen.

Vår bön just nu är om tålamod och att få behålla glädjen vi just nu känner i att vara här. Vi njuter av att få uppleva Idas födelseland. Visst längtar vi hem men vi försöker verkligen att vara här och nu och vi lyckas oftast bra. Vi inser att det är nu det börjar, tiden som tär på en sån inställning men vi ber om sinnesfrid och ni får gärna hjälpa oss att be om det (och be för att vi ska få den kvinnliga domaren som skriver papper direkt).

/ Anna

Kommentarer
Postat av: Maja T

Intressant att höra hur er tid framöver blir. Vi håller tummarna för ett snabbt och smidigt förlopp! Jag undrar annars hur det går för de finska familjerna där (eftersom jag själv bor i Finland)? Vet att det via vår organisation finns 6 familjer där nu. Har de bloggar? Jag skulle så hemskt gärna följa med deras resa, men har inte hittat några bloggar eller liknande. Ha det gott!

2009-12-06 @ 20:38:12
Postat av: Marika

Tänker på er och måste erkänna att jag blev inte förvånad när du skrev att ni hoppades på en kvinnlig domare som skrev papper på en gång... Om det säger mer om mig eller inte låter jag vara osagt.



Håll gärna en liten tumme att jag ska bli klar med uppsatsen någon gång, skulle behövt din, Annas, expertis just nu.

2009-12-06 @ 23:29:33
Postat av: kusin Karin

Om Gud är för oss vem kan då vara emot oss. Ingen ingen. Detta kommer gå bra för er. Må så gott i advenstid kram kram :)

2009-12-07 @ 14:19:29
Postat av: Åsa och Andreas

Håller tummarna för att processen kommer att gå snabbt.

2009-12-07 @ 17:48:30
URL: http://iborian.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0