Uppdateringar - Kisumu

Nu uppdaterar jag för sista gången, sen får det vara nog. Då måste jag ju berätta om fyraåringen vi får i huset imorgon. Eller om alla äventyr vi gjort och ska göra med mormor och morfar. Men nu en kortis om vår sista tripp i augusti, till Kisumu.
 
Orsakerna till resan var både att få åka tillbaka till Rasmus barnhem och att Josef var inbjuden att predika i den församling som leds av själva generalsekreteraren för den pingströrelse vi samarbetar med. Med anledning av predikan sov vi först i två nätter i Thessalia, en norsk missionsstation som ligger fantastiskt vackert. Som de flesta missionsstationer vi har sett. 
 
 
 
Men vi fick bo i hus 10, tidigare bebott av en norsk missionärsfamilj. Utsikten var magisk och huset jättefint.
 
 
 
På söndagen bar det av upp i Nandi Hills på gudstjänst. En liten kyrka som låg på toppen av en kulle. Jag som inte uppskattar höjder tyckte att vägen slingrade sig lite väl nära kanten ibland. Men fördelen med att lägga sin kyrka högst upp är en oslagbar utsikt, som inte går att återge i bild, särskilt inte som det var lite disigt, men jag ska försöka.
 
 
 
 
Vägen var fin, ibland :-) men inte hela vägen. Tack gode Gud för fyrhjulsdrift. Men filmen jag filmade säger mer än bilden.
 
 
På måndagsmorgonen åkte vi mot Kisumu, det är bara en timmes resa vilket var skönt för en restrött familj. Vi gick till Rasmus barnhem och fick ett väldigt varmt välkomnande. Dessa fantastiska människor som vårdat vår skatt i ett år och fyra månader blev så glada när vår stora lilla kille kom. Vi lekte och pratade och hade mysigt. Resten av dagen tillbringade vi på Nyanza club där vi också bodde när vi hämtade buspojken.
 
På tisdagen väntade nästa äventyr runt hörnet. Vi hade stämt träff med en av Josefs elever. För att göra en lång historia kort så har hans fru numera en symaskin och jag har gratis sömmerska om jag vill. Det kommer jag kanske inte att utnyttja till fullo men jag hade skickat lite kangas och några favoritplagg som hon har kopierat. Nu skulle vi åka till Kakamega för att hämta mina kläder, hälsa på hos familjen och samtidigt passa på att göra en tur i Kakamega forest
 
 
 
 
 
Att besöka kenyaner är alltid lika trevligt och den här gången var inte ett undantag. I ett fint litet hus gjort av lera fick vi de godaste bönor jag har ätit på länge och hemgjort chapati vilket ju är fantastiskt gott. 
 
 
 
Onsdagen blev en skön dag för barnen, vi badade i poolen och åt roomservice. Jag skar visserligen upp knät och fick släpa barn och poolkorg tillbaka till rummet med en liten rännil av blod utmed benet men det var detaljer. Jämfört med pappans dag. Den tror jag att han ska få berätta om alldeles själv men vi kan väl säga att han köpte mark åt en familj och provade hur man gör när man kör bil i Kenya i regn och mörker utan fläktrem.
 
Istället för att åka hem på torsdagen stannade vi på hotellet för att få bilen lagad. Lämpligt nog kom det två killar till hotellets parkering och satte i två nya remmar och sen gick bilen finfint igen. Det är bra att jobba i kyrkvärlden ibland, alltid är det någon som känner någon.
 
För att hitta på något åkte vi till Impala Sanctuary för att titta på lite djur. En väldigt fin välordnad park som vi gillade skarpt. Inte minst impalorna och zebrorna som gick löst inne i parken.
 
 
Kom nu brudar, vi går. De stänger snart.
 
 
Vi gick förbi en vattenpöl och Ida påstod att hon sett en groda. Hennes mzunguföräldrar drog vidare och hörde inte riktigt på. Men hon stod på sig och mycket riktigt där låg en liten groda. Hon är helt fantastiskt bra på att se djur.
 
 
Vi passade på att åka lite med Samuel vår favorit-tuctuc-kille. Ida gillar :-)
 
 
Ida ja, vår lilla treåring som ligger och sover. Imorgon kliver det upp en fyraåring här hemma och det är dags för mamman att blåsa ballonger och slå in paketen.
 
Slut på uppdateringar, vi är tillbaka i nutid. 
Josef räknade lite imorgon och för tio veckor sen förberedde vi oss för resan till Meru och Samburu, den första uppdateringen jag gjorde. Om tio veckor vaknar vi i våra sängar hemma. Det känns faktiskt galet.
 
Godnatt
Anna
 

Kommentarer
Postat av: Anna N

Åååå vad roligt att läsa vad ni haft för er den senaste tiden :) Underbara bilder :) Ida är bara för söt!

Många grattis-kramar i efterskott från "Vante" med familj!

Kram från Anna

2012-10-08 @ 09:34:15
Postat av: Hanna

Jaha, å när kan vi tänkas få veta mer om den stora 4-årsdagen?! ;)

2012-10-10 @ 14:08:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0