På väg hem

Så bär det åter av hemåt igen för några veckor innan vi åker ut som familj den 6:e januari. Skall bli riktigt skönt att få återse Ida och Anna. Det är påfrestande att vara borta från varandra en längre tid.

Det har varit två intensiva veckor här med långa arbetsdagar. Jag har varit ute och farit runt mellan olika möten och för att fixa olika praktiska saker från morgon till sen eftermiddag eller en bit in på kvällningen för att sedan spendera kvällen med jobb på datorn. Men så har jag har också fått en hel del gjort. Fast det är också dessvärre en hel del jag skulle behövt få gjort som jag inte hunnit med. Men jag tror att jag fått i ordning det viktigaste.

Jag är oerhört tacksam till den snälla svenska familj som öppnat sitt hem för mig så att jag har fått bo hos dem. Jag har varit fantastiskt servad med frukost och middag och det har faktiskt varit rätt skönt att inte behöva sitta ensam varje kväll, även om man har jobb att göra. Tusen tack snälla ni för allt!

När vi anländer i januari kommer vi temporärt att flytta in i samma lägenhet som vi bodde i förra gången. Det är lite festligt faktiskt. Sedan har vi ställt oss i kö för att invänta en större lägenhet på samma ”compound” (Gemina court). Skulle vi tycka att det blir för lång väntan kan vi alltid söka något annat när vi väl är på plats. Jag har ägnat ett par dagar här under min vistelse just åt detta med lägenhetsletande. Men eftersom jag inte fastnade för något och inte hade mer tid att ägna åt endast lägenhetsletande under dessa två veckor så kollade jag med vårt gamla ställe och det visade sig att vår gamla lägenhet blev ledig den femte och vi anländer den sjätte.

Vi hade planerat att bo på ett annat ställa där många svenska familjer också bor (Riara court). Men lite olika omständigheter gjorde att jag drog mig ur. Det var främst två saker: Det har börjat komma mögel i allt fler och fler av lägenheterna där och när man ser var och hur det framträder så inser man att det kommer successivt med tiden att dyka upp i alla lägenheter och vi planerar ju för att bo här ett år. Samtidigt med detta så aviserar de nya hyreshöjningar och då tycker jag det blir för dyrt för det man får.

Nu går flyget vid 18-tiden i kväll och jag ser fram emot en ny sömnlös natt på flyget (på resan hit sov jag totalt c:a 1 timme). När jag summerar veckorna här så känner jag mig rätt nöjd. När vi återkommer i januari kommer det att bli en rivstart för mig jobbmässigt. Men jag är helt övertygad om att vi har ett fantastiskt spännande och roligt år framför oss.

/ Josef


Kommentarer
Postat av: Sofia Einebrant

Kul att ni får flytta in i er gamla lägenhet! Nu börjar man ju nästan sakna Kenya lite.

2011-12-15 @ 11:33:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0