Idas ordförråd

Jag fick en fråga härom dagen om vilka ord Ida har. Svårt att svara på tänkte jag det kommer liksom nya ord varje dag. Men oj, vad roligt det vore att lista det hon säger just nu! Så här kommer ett försök till en lista.

Mamma
Pappa
Adda = Ida
Mma = Emma (moster)
Hanna = kompis
Sjesje = kompis
Kako = kompis
Asjti = kompis
Nitte = Nisse, storkusinen
bebe = Ludde, lillkusinen
mooo = ko
koko = höna, tupp och liknande
mam = katt
katt = katt
vuve = hund
pinde = spindel
kon = sko
bab = bajs
byta = byta blöja
kaka = kaka och pannkaka
emi = Emil
pippi = fågel och Pippi Långstrum
babe = Bamse
brrrrrr = bil
mjamimjamimjami = gott eller vill ha
baba = bada
ejej = hej hej
edå = hejdå
puh = nalle puh
vam = varm
ne = nej (används ofta)
apa
oppa = hoppa
namnam = mat, mellanmål, dricka eller allt som är gott
itta = sitta
dä = där
titta
pam = kram
tom/pom = kom
koja
väving = välling
aj aj
kocka = klocka
täda = städa
kack = tack
najje = nalle

Det var de ord vi kommer på just nu =)

/ Anna och Josef

Kommentarer
Postat av: Moster & Mormor

Oj va hon pratar!! Vissa ord känner vi igen förstås! Mormor undrar om hon inte kan säga Stockholm också?:)

2010-03-03 @ 22:53:44
Postat av: Glenn

Hehe, kul! En del av de där orden verkar ju faktiskt ha en touch av swahili. Koko eller kuku är ju ett riktigt ord för höna/kyckling. Så Ida snappar nog upp ord lite här och var.

2010-03-04 @ 02:02:40
Postat av: Farmor

Vilken duktig tjej! Kul att hon pratar så mycket. Ska bli roligt att höra henne och Nisse bubbla ihop. Vad mysigt de kommer att ha. Snart är det verklighet.

2010-03-04 @ 20:37:25
Postat av: Lisa

Visst är det roligt när de börjar tala. Tage sa sina första svenska ord första dagen i Sverige. Helt otroligt vad de ställer om snabbt och lär sig. Tage hade koreansk språkmelodi i början, hur är det med Idas språkmelodi?



Hoppas allt är bra med er! Här hemma väntar vi på våren så att alla virus och bakterier ska minska. Tage och vi har varit sjuka hela sportlovet.

Stor kram

Lisa

2010-03-04 @ 22:43:48
Postat av: Hej och Hopp

Jag tänkte senast igår kväll att jag skulle göra en lista på min 16-månaders ordförråd just nu. Nu ska jag baske mig göra det också - kul att ha kvar ju! :-)

2010-03-05 @ 21:00:42
URL: http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0