Regn

Det smällde bakom mig nu när jag satt och jobbade. Jag vände mig om och plötsligt har världen förvandlats. Smällarna var antingen blixtar eller elledningar som gick. Gatorna tomma på träd som är praxis i Sverige är inte direkt vanligt här. Här växer snarare träden in i elledningarna. Molnen går otroligt fort och Josef som precis varit och handlat blev varnad för regn flera gånger. Ska bli intressant att se, överdrift eller ska vi få vara med ett riktigt El Nino regn???

/ Anna

Vilket antiklimax, det var verkligen maffigt, hela atmosfären liksom skälvde. Det kändes som att man borde bänka sig vid fönstret för att bara titta. Så kom några droppar, den kom i och för sig en rejäl störtskur och träden vajade oroväckade i den hårda vinden men sen tog det slut. Så innan Ida skulle sova spelade syrsorna igen.

"Skyarna som seglade med vinden stötte mot berget och blev hängande där eller spetsades på toppen och upplöstes i regnskurar, men de skyar som tog en högre kurs och klarade sig över revet fördunstade strax på andra sida, över Rift Valleys brännande ökentrakter. Jag har många gånger från mitt hus följt skyarnas flykt över berget och förundrats över att se deras stolta massor upplösas i luften och försvinna så snart de nått över bergkrönet." (Karen Blixen, Den afrikanska farmen)

Vi bor inte vid bergets topp men detta var ungefär känslan idag när stormen bara försvann. Jag har fått låna boken av en annan adoptivmamma, jag har inte kommit så långt än men jag har redan sugits in i rytmen, den är skön att läsa. Mamma och Solveig läs den! (Jag kanske har andra rekommendationer när jag är klar med den men det tror jag inte).

/ Anna igen


Kommentarer
Postat av: mamma Gerd

Vad spännande - Hoppas det kommer regn hos er, men i rätt mängd. Här hemma börjar det bli mörkt redan efter 16.00 Det är tungt och grått väder med duggregn. Tänk vad en timmas förskjutning av tiden gör mycket. Jag blir så suktad när du skriver att ni igår satt vid polen. Det är ett ställe där jag skulle vilja vara vid nu- gillar ju inte det mörka vädret. Ha det gott Kram till er alla 3

2009-10-26 @ 16:21:16
Postat av: Marika

Det påminner mig om ett oväder som drog in o förbi när vi var på Mallis senast. Strålande sol blev på fem minuter kolsvart, med mörkgrönt hav och massor av blixtar som skar upp himlen. Maffigt, men läskigt1 Är ju lite rädd för åskan... Fast på något sätt är det alltid häftigt att få vara med om annorlunda väder mot hemma.

2009-10-26 @ 19:52:29
Postat av: Glenn

Apropå oväder…

Vi kom en kväll, strax efter stängningsdags, till entrén till Serengeti. Personalen var hygglig och släppte in oss ändå, eftersom vi hade tänkt övernatta på en lodge några mil bort. När vi åkt en bit i kolmörkret började det blixtra. Riktigt ordentligt. Landskapet lystes upp framför oss och plötsligt började massor av uppskrämda zebror, kanske hundratals, rusa över vägen. Att se dessa hjordar av zebror bara välla över vägen i blixtarnas sken var en riktigt maffig syn ska jag säga.

2009-10-27 @ 14:41:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0