Madrasser och regn

Nu är madrasserna på plats, mormor har numera en säng att sova i =) Vi har möblat lite och det börjar kännas riktigt bra. Det är ju bra eftersom vi ska byta lägenhet under nästa vecka. Vi har fått en lägenhet där vi slipper höra precis alla som kommer och går. Vi SKA ta kort och visa vårt vackra boende men vi har ju så mycket att göra så det är svårt att klämma in fotograferingen ;-) Det blir bara inte av.

Idag har vi varit hemma hos Anderssons hela eftermiddagen och kvällen. GOD köttfärspaj och kladdkaka stod på menyn. Kladdkakan var vårt bidrag, jag kände mig mycket huslig när jag åkte matatu med en form kladdkaka inlindad i en diskhandduk i handen och en sprudlande glad Ida i sele på magen.

Här i Nairobi väntar vi på regn. Det regnade ordentligt igår (tycker vi nu, det kanske har reviderats när regnperioden är över). El Nino är påväg, en regnperiod utöver det vanliga som återkommer ungefär vart tionde år (om jag har förstått saken rätt). Röda korset förbereder för katastrof. Landet lider nu av torka och folket svälter. Att köa 4 h för 40 liter vatten är inte ovanligt och då pratar vi inte flaskvatten som vi köper. Klyftorna här är ofattbara och svåra att se och förstå. Regnen som redan ska ha börjat runt Victoriasjön kommer att vattna en ovanligt torr jord vilket kommer att innebära att mycket sköljs bort. Men vattenreserverna kommer också att fyllas på vilket ändå är positivt. Igår kväll när det regnade var jag ute en sväng i trapphuset, där satt två av vakterna och pratade. De var överlyckliga över regnet och satt just och pratade om vilken välsignelse det var att det änligen kommer. Lite annan inställning än vi har till regn hemma =)

Jag har hört att det kostar en krona att plantera ett träd här, jag ska kolla upp hur man kan skicka in sina kronor. Ett väldigt bra sätt att hjälpa Kenya om man vill, det hjälper liksom Kenyas folk i förlägningen. Ett bra lägerprojekt om ni frågar mig (alla ni som åker på läger alltså). Jag återkommer i frågan.

Hur själviskt det än är så hoppas vi på en regnfri fredag förmiddag för då ska vi på safari med mormor =D

/ Anna

Kommentarer
Postat av: Emma

ÅÅ Safariiii! Ta MASSA kort!!! Kanske finns de dalmatiner där? =)

2009-10-05 @ 19:43:57
Postat av: Glenn

Njae, Emma, dalmatiner... knappast. Men zebror får väl duga? Dom är ju också svartvita, he, he...

2009-10-05 @ 20:22:20
Postat av: Glenn

Njae, Emma, dalmatiner... knappast. Men zebror får väl duga? Dom är ju också svartvita, he, he...

2009-10-05 @ 20:22:56
Postat av: Glenn

Men varför blir det två kommentarer av samma...?

2009-10-05 @ 20:24:56
Postat av: Hanna

Om det kommer regna så kopiöst mycket så undrar man ju om det hjälper med galonisar o stövlar??! Tror det är lika bra att ni går ut som Gud skapat er o passar på att ta en dusch istället... ;-)



Ha det så härligt på safarin o njut av dagarna med mormor. Tänk att få träffa sitt första barnbarn i på plats i Kenya, det måste vara väldigt speciellt...

2009-10-05 @ 20:53:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0