Ongata Rongai

Idag har jag (mannen i familjen) haft en mycket intressanrt och givande dag. Jag var inbjuden av Bibelskolans rektor att predika i en kyrka som han är engagerad i. Kyrkan ligger i en ort en bit utanför Nairobi som heter Ongata Rongai. Det kändes som att man hamnat i Afrika på riktigt, jag kände mig som den enda Muzungun (vite) i hela staden :-) 

Området som kyrkan ligger i är av det fattigare slaget. Vissa kallar det för slum medan andra säger att det inte är det. Slummen i Kibera (det största slumområdet) lär vara annorlunda och betydligt värre. Men det var i vilket fall som helst väldigt fattigt med svenska mått mätt. Där fanns folk som bodde i plåtskjul och folk som bodde i förläggningsliknande enkla hus med ytterst små "lägenheter". Men de flesta bodde nog i enkla stenhus och därför kvalificerar sig kanske inte området riktigt som slum. Vi får väl se vad jag anser efter att ha gjort ett besök i Kibera.

Gudstjänsten var också en upplevelse. Den var på Swahili, afrikansk till stilen och jag älskade det. Vi började med bibelstudium strax efter tio. Sedan fortsatte det med lovsång, vittnesbörd osv. Jag fick gå på med predikan vid halv ett och predikade c:a en timme. Ämnet för min predikan var: "du är skapad med ett syfte". Sedan var det förbön (man ber för de som vill att vi skall be för dem) och därefter var det slut. Alla hälsade på varandra och sedan var det lunch hos församlingens pastor som bor precis bredvid kyrkan. Maten, som var lagad av pastorns hustru, smakade utmärkt fast vi fick vänta på den en bra stund pga strömavbrott. Fråga mig inte hur de gjorde, om de hade eld eller någon gasplatta. Jag frågade men fick inget svar.

Efter lunchen var klockan fyra och jag skjutsades tillbaka hem till Gemina. I kyrkan skulle de fortsätta med ungdomsmöte. Man känner sig väldigt priviligerad när man kommer in i vår lilla oas där vi bor i jämförelse med hur många har det. Men jag känner mig också väldigt priviligerad över att på det här viset få komma ut och möta en annan del av Afrika.

Josef

Kommentarer
Postat av: Hanna, Tony o Ester på besök

Vi är tacksamma för att vi får dela er vardag! Både safariutflykter o restaurangbesök o inte minst gudstjänst på afrikanskt vis låter spännande... :-) Vi har också varit i kyrkan idag, men den började 11 som vanligt o var slut 12:45, så det var inte nån sån maraton-gtj som du fick delta i! Gästpredikant från Örby hade vi o fam Kågström fr Umeå var på besök.

Må så gott! Tony får se till att skaffa en mick nu så att vi kan Skypa på riktigt! Kram!!!

2009-10-11 @ 20:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0