En dag i mitt liv

Det här inlägget har inget med adoption att göra. Men det tjänar som exempel på hur en dag i en pastors liv kan se ut. Igår, onsdag 27 maj, började dagen med att undervisa hela förmiddagen i Filadelfiakyrkans Bibelskola. Ämnet för dagen handlade om hur man bevarar det Gud planterar i våra liv utifrån liknelsen i Lukas evangeliums åttonde kapitel om såningsmannen som sår i olika jordmån.


Därefter bar det av ut till Bredäng (där kyrkan jag arbetar i ligger) för lunch med min kollega, därefter fick jag en halvtimme att försöka förbereda kvällens bibelstudium och sedan var det möte med en människa som behövde samtal och vägledning. När det var klart hade klockan hunnit bli fyra.


Eftersom vårt sommarprogram skall tryckas till helgen så behövde jag skriva en text till det samt sammanställa en del annat material. Då jag stördes av en del telefonsamtal och det fanns en del andra frågor som dök upp som behövde lösas snabbt så gick tiden fort fram till 18:00 då kvällens möte skulle börja. Som en välsignelse från himlen hade min kollega sett till att köpa middag till oss båda. Annars hade jag nog inte hunnit med någon middag.


På onsdagar har vi ett mötestillfälle i Bredäng som vi kallar för kraftkällan. Mellan kl 18:00 och 19:00 varvar vi med bön och en typ av sång som vi kallar för lovsång. Därefter har vi undervisning i en dryg halvtimme. Jag tog ett komprimerat studium av det jag haft under förmiddagen med Bibelskoleeleverna. Det var därför jag kunde förbereda detta på en halvtimme, annars tar det som regel minst ett par timmar och ibland betydligt mer än så att förbereda ett undervisningspass (en söndagspredikan ägnar jag som regel en hel dag åt att förbereda) .


Jag var hemma vid åtta snåret på kvällen och tog fram laptoppen. Jag ägnade några timmar på kvällen åt att dels skriva en konsekvensanalys som snabbt behöver fram kring ett missionsprojekt samt skriva en presentation av ett annat som berör samma missionsländer.


Det som är så kul mitt i allt är att det är arbete av rätt skiftande kraktär. Allt från att undervisa i Bibeln till att hjälpa människor till att arbeta med strategi och analyser.


Nu vet jag vad någon kanske tänker: hur skall ett barn rymmas mitt i allt detta? Jo, fördelen är att man kan få tid över vid tillfällen då andra inte brukar kunna få det. Dagar mitt i veckan då man faktiskt kan ta sig ledigt några timmar. Det kräver en viss flexibilitet från både Annas och min sida, men vi är rätt flexibla av oss. Sedan är det ju också så att man måste prioritera. Varken Anna eller jag kommer att kunna arbeta på samma sätt när vårt lilla barn finns här. Det är något vi insett för länge sedan.

Josef


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0