Lucia

Idag har vi varit hos Ambassadören och sett luciatåg. Snacka om kontraster mellan gårdagens upplevelser. Jag tror jag ska bli ambassadör. Vilken kurs ska man läsa då? Luciatåget var jättefint, särskilt det andra tåget som var en aning kortare än det första, de var helt fantastiska.

Ida har lussat för stora delar av släkten idag, åtminstone visat upp sig i lucialinne, rött band och glitter hon har till och med ett ljus som otippat stoppas in i munnen hela tiden. Vi har till och med pratat med gammelfarmor en kortis. Resten av dan har hon haft tomteklänning. Hon är liksom toksöt hur man än klär på henne =)

Väl vid residenset bjöds det på snittar och dricka. Det fanns rökt lax!!! GOTT!!! Ida stortrivdes som vanligt med att hälsa på de andra barnen. Hennes gåkompis Myra (en av storasystrarna till ett av adoptivbarnen som gillar att gåträna med Ida) var där och tog en promenad. Jag gissar att Ida njuter av uppmärksamheten. Nästan hela gänget var samlat, mysigt!

Under luciatågen lyssnade Ida och pekade på de fina tärnorna med ljus. Ibland jazzade hon så att hela jag hoppade. Luciatåg är alltså en hit!

/ Anna

Från Josef:

Jag inledde morgonen med besök i Nairobi Pentecostal Church. Det är Nairobis största och snabbast växande församling. 1997 var de 10 000 medlemmar, nu samlar de c:a 45 000 besökare varje söndag och för att rymma alla har de byggt sju olika kyrkor runt om i Nairobi. Jag besökte den centrala moderkyrkan nära centrum. De har tre Gudstjänster varje söndag. Jag hade valt att gå på mellan gudstjänsten som började 10:00. Jag kom i god tid för att få parkering. Ändå var de helt fullt även på kringliggande gator och flera hade trippelparkerat. Men en parkeringsvakt hjälpte mig att hitta en plats på en liten tvärgata.

Dagens första gudstjänst slutade vid tio i tio så jag fick vänta några minuter utanför tillsammans med många andra. Jag skulle tro att kyrkan rymmer gissningsvis runt 4000 personer. Det var verkligen en upplevelse att se en knökfull kyrka tömmas och fyllas till bristningsgränsen igen på tio minuter. Tänk om vi kunde ha det så där hemma ...

Gudstjänsten visade sig vara lite annorlunda den här söndagen. Det var en julgudstjänst där ett juldrama upptog en stor del av tiden. Dramat var faktiskt riktigt bra. Vi sjöng också många klassiska engelska julsånger. Mysigt, även om det var i afrikanska tongångar. En av församlingens kvinnliga pastorer höll en kortare predikan på slutet. På det hela taget var det en mycket god gudstjänstupplevelse.

När Gudstjänsten var slut vid tio i tolv var det samma sak igen. Uppskattningsvis 4000 personer lämnade för att ge plats åt 4000 nya besökare på tio minuter. 

/ Josef 

Kommentarer
Postat av: Cecilia Carlid

Amen. 3x4000 gudstjänstbesökare! Jag skulle bli glad om vi så bara fick ihop en tiondel i Bredäng :). Kul att ni fick lite luciasång, så ni iaf kunde få lite svensk julstämning. Blessings!

2009-12-14 @ 14:28:58
Postat av: Glenn

Antar att det var kyrkan på Valley Road du var i, Josef. Där har jag också varit, så jag vet precis hur det ser ut. Kan intyga att det var knökfullt då också. Vi bodde på Flora Hostel på Fifth Ngong Avenue och tog en promenad och stötte på kyrkan av en slump, den låg ju alldeles i närheten. Vi behövde alltså inte leta parkeringsplats!

2009-12-15 @ 18:41:39
Postat av: Fam Pansell

Härligt med luciasånger var än i världen man befinner sig, eller hur?! Vi fick lyssna till dagis luciatåg i fredags med Melker som tomte. Mysigt!



Idag vaknade vi upp till en vit värld o det har fortsatt att snöa hela dagen. 10-15 cm har det nog blivit hittills o mer kommer det. Gissa om alla barn (o de flesta vuxna oxå) är glada å gissa om det är trafikkaos i Sthlm idag?! :-) Vår kissemiss är förstås lite skeptisk till allt detta kalla o vita, men samtidigt är han nyfiken för han vill gärna gå ut ändå...



Å tänk när Ida får uppleva snö för första gången o åka pulka! Vi ser redan fram emot nästa vinter... :-) Många snöiga vinterkramar T, H, A, M o mjau från S

2009-12-15 @ 20:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0