Dan före dan före dopparedan =)

Den här dagen borde avlöpa på följande sätt. Julhandla på lämplig mataffär och köpa julgran. Sen ska man åka hem och fixa för ungefär nu mellan sex och sju svensk tid kommer våra syskon med respektive (om det finns någon) för att klä vår julgran, julpyssla, koka knäck mm. En tradition vi började när vi var nygifta och syskonen var 18, 17, 14 och 8 år gamla, vi har träffats varje år och det är en för oss väldigt kär tradition. Det inleder vår julhelg. Nu sitter vi här och ska äta rester för att sen klä julgranen ensamma =( Det är inte så hemskt som det låter. Det ska bli riktigt mysigt att göra iordning en gran så att Ida kan vakna till ett ännu juligare hem =) Ännu mysigare är det att vi kan skypa med våra goa syskon som faktiskt inte är längre bort än ett skypesamtal.

Vi har fått en vit slinga som tyvärr inte ville fungera så vi letade efter ljusslingor som kan stå stilla idag. Blinkande slingor är annars väldigt populärt här. Vi hittade en som man kunde tala om för hur mycket den får blinka så den blev det. Nu sitter den i vår lilla gran och lyser alldeles stilla och RÖTT =) Röda kulor och röda stjärnor hänger också där tillsammans med mina virkade hjärtan och snöflingor. Josef har gett mig Kazuri-julgranskulor i form av snögubbar och klockor i paketkalendern och de hänger naturligtvis i granen. Av mig har Josef fått hyddor och mini-kalebasser som julgransprydnader. I toppen av granen sitter en domherre som mamma skickade ner, finare än en stjärna faktiskt. Så ni som känner oss förstår att vår Kenya-gran inte är så långt efter vår Sverige-gran.



/ Anna

Kommentarer
Postat av: mamma/svärmor/mormor

En jätte fin julgran! Jag tänker på min mamma när jag ser de virkade hjärtana i granen och mina barndomsminnen rinner till

Jag önskar att ni kan njuta riktigt av det ni är med om i år Ni har aldrig varit med om detta tidigare och vet inte om ni får vara med om det igen-jul i Afrika alltså. Idas o er första jul tillsammans! Skulle vara roligt att se hennes reaktion i morgon när hon ser träd inne i lägenheten.

2009-12-22 @ 20:55:04
Postat av: farmor

Granen ser riktigt fin ut. Ida blir säkert alldeles till sig när hon upptäcker den i lägenheten. Något sådant har hon ju aldrig varit med om innan, men kommer att få mycket mera av så småningom. Vi känner ju hennes föräldrar!!! som älskar julen uti fingerspetsarna. Jag förstår att ni saknade syskonen igår kväll. Tur att det finns skype.

2009-12-23 @ 15:32:47
Postat av: Anna N

Verkligen en fin julgran. Själva har vi en kungsgran, som lutar en aning... Den barrar mycket lite, vilket är bra eftersom det händer då och då att Malte tar en sväng på sin batteridrivna polismotorcykel, rakt in i granen...

2010-01-04 @ 22:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0