Action

Idag har det varit lite action. Jag tog en paus och läste Hemmets veckotidning när Ida sov middag. Ja, ja, jag men jag tycker om damtidningar vid jul. I första artikeln som handlade om ett par som fått barn efter extra lång väntan som också innebar en adoptionsutredning och nästan en adoption men så blev det ett biologiskt barn. Dör förekom formuleringen "egen baby" med syftning till biologiska barn.

Snälla ni undvik den formuleringen i närheten av adoptivfamiljer, i synnerhet i närheten av adoptivbarn. Jag vet att Ida är min egen och jag vill att hon ska veta det lika säkert. Då är det bra om hon slipper höra egna barn om biologiska barn... vad kallar man henne då? Jag är helt övertygad om att det är omedvetet liksom det helt säkert var hos journalisten men när man vet kan man undvika onödigt dumma formuleringar.

Jag mailade i alla fall redaktionen och fick med imponerande hastighet svar från journalisten som sa just det, det var inte medvetet. Jag förstår precis men jag fick ett plötsligt behov av att reagera.

Senare skulle jag försöka få tag på Telia. Jag har nämligen skickat in en ansökan om att få ändra mitt abonnemang till ett kontantkort så att jag kan ha kvar mitt nummer. Räkningarna har fortsatt komma och nu tyckte jag inte att det kunde vara en sluträkning och mycket riktigt, det var en vanlig räkning. Jag fick ringa två gånger och stå i kö två gånger. Tack och lov för Skype som man kan ringa ifrån!

Tjejen som svarade andra gången önskar nog att hon varit sjuk idag. Hon meddelade mig snällt att det var tre månaders uppsägningstid på abonnemangen. Jag frågade när det började gälla, 1:a december. JA MEN JAG SA UPP ABONNEMANGET 1:A OKTOBER sa jag ungefär i den tonen. Ja, det gick inte att göra något åt. Jag försökte upplysa henne om hur mycket mat jag skulle kunna köpa och lämna i Kibera för de 600:- det skulle kosta mig att säga upp mitt abonemang. Den information jag fått i de två olika butiker jag frågat i (bara för att vara på den säkra sidan) var fel, för de gör så många fel i butikerna. SUCK!!! Min röst höjdes gradvis och tillslut hade hon nästan inget talutrymme alls. När hon insåg att hon inte skulle bli av med den här galna människan berättade hon att mitt abonnemang skulle vara ett kontantkort från och med imorgon. Se så lätt det var =) Jag hoppas verkligen att hon har någon hemma som kan lyssna på hennes berättelse om den elaka männskan hon varit tvungen att prata med idag.

Annars? Har Ida och jag tillbringat förmiddagen i sandlådan när Josef jobbade. Han och Ida tillbringade eftermiddagen vid poolen när jag skrek åt Telia och försökte jobba. Nu sover skruttan och vi äter kyckling med fetaost. Jag är alldeles lugn igen och ska inte ge mig på någon mer idag =)

/ Anna

Kommentarer
Postat av: Tanja

Hej!

Läser bloggen med jämna mellanrum. Är själv adopterad och väntar nu mitt första barn. Tyckte att det var jättebra av dig att reagera på uttrycket "eget barn". Många gånger i mitt liv har jag fått höra just det, som att jag skulle vara något "låtsasbarn" till min mamma för att jag är adopterad. Samma sak med uttrycket "riktiga barn"... jag är också på riktigt liksom....

2009-12-22 @ 01:14:14
Postat av: Susan

Känner väl igen det där krånglet med uppsägning, suck...i vårt fall är det boxer som krånglar.....

2009-12-22 @ 06:20:04
URL: http://mammasusan.blogspot.com/
Postat av: Hanna P

Det är bra Anna - på dem bara!!! Oavsett om det gäller "klantiga" journalister eller stora telebolag så förtjänar de att få höra ett o annat ibland!

Imorgon bitti styr vi kosan västerut till Karlstad för att fira jul med familjen där. Även Sune ska få följa med, ska bli spännande att se hur han klarar bilfärden...

Å nu, Josef, är det bara 5 dagar till mamma o pappa dyker ner hos er! Spännande för dem att få träffa Ida för första gången... jag tror att farmor kommer gråta o farfar kommer vara som en stolt tupp, nästan sprickfärdig! Önskar er fantastiska dagar tillsammans med dem!

Stooooooor kraaaaaaaam Hanna å resten

2009-12-22 @ 14:39:48
Postat av: Victoria

2009-12-22 @ 15:10:15
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/
Postat av: Christina

Jag älskar din blogg! Gud vad du skriver bra, det är så kul att läsa när den som skriver har lite inlevelse.

Ha det jättebra!

2009-12-22 @ 15:31:30
URL: http://wilmas.webblogg.se/
Postat av: Cecilia Carlid

Man får visst lite andra preferenser när det gäller vad man definierar "action" när man bott i Afrika ett tag... ;)



Julkramar från Skärholmen

2009-12-23 @ 12:13:27
Postat av: Martin Schöld

Heej!

Oj vad jag hade velat höra det samtalet Anna =)



Ha nu en fantastiskt God Jul!

2009-12-23 @ 12:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0